Het synergie effect van SEO en SEA

Zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA) zijn twee vakgebieden binnen de professie zoekmachinemarketing. Veel bedrijven benaderen deze twee zaken dan ook als gescheiden, en dat is zonde. Zo houden beide aspecten namelijk hun eigen waarde. Van het synergie effect (1+1=3) is hierbij geen sprake. Worden SEO en SEA gecombineerd, dan treedt het synergie effect wel degelijk op! Vanwege de raakvlakken tussen beide specialismen, is het een echte aanrader beiden te combineren!

Dit begint al met de zoekwoordkeuze. Bij alle SEO en SEA trajecten die wij bij QuelMediA starten, beginnen we met het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek met behulp van de Google Keyword Tool. Deze geeft wel een goede indicatie van het zoekvolume op een bepaald zoekwoord, maar accuraat is deze tool zeker niet. Ook zegt deze tool niet alles over het converterende vermogen van bepaalde zoekwoorden. Het is natuurlijk fijn als je met een bepaald zoekwoord met een hoog zoekvolume 100.000 bezoekers per jaar aan weet te trekken, maar het is zonde als hiervan maar 10 mensen een conversie verzorgen. Het is dan beter om te gaan voor een zoekwoord met een lager zoekvolume, waarmee je jaarlijks 1.000 mensen weet aan te trekken en 40 conversies weet te bereiken.

Fast & Furious scooters – De zoekwoorden

Een voorbeeld van één van onze campagnes laat dit zien. Het betreft hier een lokaal opererende scooterwinkel. Te zien is dat er per maand nog geen 75 keer gezocht wordt op het zoekwoord Vespa occasion. Dit lijkt dus geen relevant zoekwoord te zijn wegens het lage zoekvolume. Kijk ik echter in de AdWords campagne, dan is daar te zien dat in de maand februari de advertentie voor Vespa occasion 714 keer vertoond is en 202 kliks heeft gehad. Een CTR van bijna 30% dus! En er is zelfs een conversie geweest op dit zoekwoord. Wat dus op het eerste oog een minder relevant zoekwoord lijkt, blijkt na wat data bekeken te hebben dus zeker wel relevant én converterend te zijn. Als je het zo bekijkt, is het dus uiterst belangrijk om dit SEA zoekwoord ook bij je SEO werkzaamheden te betrekken.

Fast & Furious scooters – Het SEO proces

Maar dit is niet de enige win-win situatie die ontstaat door SEA en SEO te combineren. Meer winst kan worden behaald door optimalisatie. Wanneer je voor SEO een bepaald zoekwoord wilt optimaliseren (in dit geval gaan we uit van Vespa occasion), dan richt je hier vaak een specifieke pagina voor in, bijvoorbeeld www.domeinnaam.nl/vespa-occasion Deze pagina zal dan helemaal geoptimaliseerd worden op het woord Vespa occasion, ondermeer door deze term op te nemen in je koppen, de content, de alt tekst en interne links. Vervolgens kun je deze geoptimaliseerde pagina uiterst goed gebruiken voor je AdWords campagne. Wanneer de landingspagina van een AdWords advertentie goed aansluit bij het daarvoor gebruikte keyword, krijgt die advertentie van Google een hogere kwaliteitsscore. Deze kwaliteitsscore bepaalt voor een deel de posities en de klikkosten van je AdWords advertenties.

Het komt regelmatig voor dat bedrijven op de eerste pagina binnen Google te vinden zijn met zowel een organisch zoekresultaat als een betaald zoekresultaat. Gebleken is dat hoog scoren met zowel SEO als SEA over het algemeen de beste resultaten oplevert.

About these ads

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s